A CSR, mint komplex irányítási szemlélet mára követendő szervezeti magatartássá vált. A gyorsan változó társadalmi értékek miatt egyre hangsúlyosabbá, kikerülhetetlenné válik a párbeszéd, a felelősség, a fenntarthatóság és az etikus, értékelvű magatartás – hangzott el a BrandTrend tavalyi konferenciáján, ahol ismertették a “CSR kommunikációs szemmel 2012” című felmérés megállapításait is, melíek természetesen idén is aktuálisak.

A CSR annyiféle, ahányan alkalmazzák, de az eredmény a feladatra vállalkozó (vagy kijelölt) munkatársak tudásán és elkötelezettségén is múlik – nyilatkozta a HR Portálnak Fertetics Mandy (Alternate Kft.) kutatásvezető a CSR cégen belül betöltött helyzetét elemezve. A vállalatnak lehet kikristályosodott programja, de jó CSR “motor” egyetlen munkatárs alulról jövő kezdeményezése és szorgalma is. Szerinte döntő, hogy mi a vállalat elképzelése arról, milyen a jó CSR, és hogy talál-e elkötelezett munkatársat a megvalósításra.

PR-os, titkárnő, HR-es is lehet CSR szakember, a lényeg, hogy elkötelezett legyen, beleássa magát és akarjon jót tenni – állítja a szakember. CSR menedzser, illetve CSR szakközgazdász diplomát a felvi.hu adatai szerint idén induló képzésben csak a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, szakirányú továbbképzés keretében lehet szerezni. A jelentkezés feltétele a korábban megszerzett diploma, a szakközgazdász-képzés esetében pedig a korábban megszerzett közgazdász diploma.

Itt Kőszegi András, a BrandTrend cégvezetője a szakvezető; a két féléves képzés díja 580 ezer forint. Fertetics BKF-es tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a másoddiplomás képzésekre nem a cégek, hanem a magánszemélyek fizetik be a tandíjat, egy a meglévő tudásra, tapasztalatra épülő új szakma szerzésének reményében. Emellett tanácsadó cégek ajánlják – elsősorban nem magánembereknek – CSR-képzéseiket, amelyeket vállalatra szabott tananyaggal és időkerettel reklámoznak, tehát az árakról és a tartalomról részletesebb információt nem is közölnek.

Habár a nemzetközi trendek a CSR előretörését mutatják, a magyar cégvezetők viszonya e területhez sok tekintetben ellentmondásos. Ennek oka többek között, hogy a CSR megértését – mint önmagát éppen meghatározó fejlődő területét – nehezíti, hogy számos határterülettel érintkezik. Ilyen szomszédos terület például az adománygyűjtés, az önkéntes munka, a PR és a kommunikáció, amennyiben imázsépítésre használják, a beszerzés. Jelenleg nagy káosz van a fejekben azzal kapcsolatban, mi is az a CSR, ráadásul kevesebb lett ez e célra elkölthető pénz is. A felmérés tanúsága szerint a CSR szóhoz a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, az adományozás, a segítés és PR fogalmakat társítják a vállalatvezetők.

Kiderült az is, hogy a cégvezetők 10 százaléka úgy gondolja, külső nyomásra tartja fenn ezt a tevékenységet, míg az előző évben 5 százalékuk állította ugyanezt. Ennek ellenére emelkedik a CSR-ral foglalkozók száma, ami elsősorban a civil szervezetek és a külföldi mintát meghonosító vállalatok nyomásgyakorlásának köszönhető. Külső nyomásra szükség van Ź- állítja a kutatásvezető szakember, mert a válaszadó vezetők többsége – hibásan – úgy véli, hogy üzleti sikerük és hírnevük alakulása független a CSR-tevékenységüktől.

“A tények ezzel szemben azt mutatják, hogy a CSR a márkaérték egyik legfontosabb meghatározója. Egy profitorientált vállalat, vállalkozás ezért egész egyszerűen érdekelt abban, hogy a társadalmába és a környezetébe befektessen és annak a hosszú távú fenntarthatóságát biztosítsa, hiszen kulcsfontosságú lesz üzleti sikere szempontjából mennyire fogadja el, illetve támogatja őt környezete, érintettjei” – tette hozzá Kőszegi András.Picture 2

A felmérés adatai alapján Magyarországon a társadalmi felelősségvállalás területén élen jár a Magyar Telekom, a MOL, a Kürt; feltörekvő helyen szerepel a Grundfos, az OTP, a Dreher Sörgyárak, a Magnet Bank; ugyanakkor veszített korábbi pozíciójából a Telenor, a Holcim és a Coca-Cola is – a válaszadók szerint.

Azt is vizsgálták, hogy a vállalaton belül hol kap helyet a CSR, mint feladat. Kiderült: csökkent azon magyarországi vállalatok száma, ahol egyáltalán nincs olyan munkatárs, aki CSR-rel foglalkozna és emelkedett azoké, ahol ez a terület közvetlenül az ügyvezetőhöz tartozik. Fertetics Mandy kutatásvezető véleménye szerint a döntéshozóktól mért legrövidebb távolság miatt a CSR számára éppen ez utóbbi a legjobb leosztás.

Előfordul az is, hogy a HR osztályon belül kapnak helyet a CSR munkatársak, amit kedvező folyamatnak tekint, mert a foglalkoztatás fontos terület a munkaerő megtartása és újabban a felelős foglalkoztatás iránti igény növekedése miatt.

Az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a megváltozott munkaképességű dolgozók és a gyermekgondozásról visszatérő nők jelentik a legfontosabb célcsoportot. A HR-hez tartozó toborzás, kiválasztás szintén olyan kényes terület, ahol szükség van a tudatos CSR-munkára, hiszen így lehet felkészülni a “mikor szeretne szülni?” típusú tiltott kérdések elkerülésére, valamint a férfiak esetében a gyes-re vonatkozó tájékoztatáskérés esetére. Fertetics Mandy hangsúlyozta, a HR kultúraépítő szerepét is, melynek része a vállalati kultúra mellett a foglalkoztatás sokszínűségének támogatása, és ezáltal segítheti például a jelenleg kevéssé alkalmazott atipikus formák terjedését.

 

Forrás: hrportal.hu