A legfrissebb kutatások szerint komoly kockázatot jelent az egészségre, ha ülve vagy pihenő helyzetben tölti valaki a nap legnagyobb részét. Gerincproblémákat, szív- és érrendszeri betegségeket és depressziót is okozhat – hívják fel a figyelmet a szakértők.

Az ülőmunka káros hatásainak vizsgálata új, gyorsan fejlődő terület. A legfrissebb kutatások azt bizonyították, hogy az ülő életmód komoly kockázatot jelent az egészségre, sokszor a fizikai aktivitástól és az egészséges táplálkozástól függetlenül is. Aki ülő vagy pihenő állapotban tölti napjai legnagyobb részét, az hajlamosabb az elhízásra, a szív- és érrendszeri betegségekre, de akár a depresszióra is.

 

Szakértők azt tanácsolják, hogy érdemes odafigyelni arra, mire és hogyan ülünk. Fontos, hogy a talpunk mindig a talajon maradjon, a csípő és a térd derékszögben, a csípőízület pedig magasabban legyen, mint a térdízület. Ahhoz, hogy kényelmesen hátra lehessen dőlni, a szék háttámlájának illeszkednie kell a gerincgörbületekhez, a váll körüli izmokat pedig karfás székek segítségével lehet ellazítani. Elmondásuk szerint érdemes lábtartót használni, emellett a derék mögé helyezett hengerpárna is jótékony hatású. A számítógép előtt végzett munka esetében az az ideális, ha a monitor felső pereme épp szemmagasságban van.

A hosszú ülőmunkát végzőknek további tanács, hogy igyekezzenek óránként felállni, minél többet mozogni, lift helyett a lépcsőt használni, mert ezekkel is sokat enyhíthetnek a kockázatokon.

Forrás: hirado.hu