Az idén az látszik, hogy egyre kevesebb cég ajándékoz és egyre kevesebből. Íme a leggyakoribb ajándékok.

 

Lonkai Erika, a Cabrilla Team Kft. ügyvezetője szerint évek óta érzékelhető, hogy egyre kevesebb jut ajándékra a cégeknél, de mivel az emberek a hagyományt szeretik, még mindig akarnak ajándékozni. Idén bögréből rendelnek a legtöbbet, mert az klasszikus, maradandó és olcsó.

Ebbe a kategóriába tartozik természetesen a toll  és az esernyő vagy a kisebb kapacitású pendrive is. Rengeteg karácsonyosra grafikázott apróság is népszerű, mint például a stresszlabda, karácsonyfadísz, könyvjelző.

Magasabb árkategóriában a polártakaró, termoszbögre, termosz a jellemző. Örök sláger a mécsestartó, füstölő-aromaszett is, ezek a hidegben melegséget árasztó, igazi téli ajándékok – emelte ki Lonkai Erika, az 1001reklámajándék tulajdonosa.

Újdonság a karácsonyi mintázatú összeválogatható szettek, pl. norvégmintás papucs, takaró, terítő, sál, sapka, bögre, sőt teáskanna-ruha ajándékozása is – tette hozzá.

Egyre kevesebben és egyre kevesebbet költenek

Az idei trend azt mutatja, hogy egyre kevesebb cég ajándékoz és egyre kevesebből. A Promo Data piackutató által megkérdezett cégek ötöde jelezte, hogy tervez karácsonyi ajándékozást, míg tavaly a nagyvállalatok negyede, a korábbi években pedig egyharmada adott valamilyen ajándékot partnereinek, ügyfeleinek, illetve dolgozóinak. A kutatást 3100 nagyvállalattal, a 300 millió forintnál nagyobb árbevételű cégek 20 százalékával folytatták le, a telefonos interjúztatás módszerével. A korábbi évekhez képest jelentősen csökkent a reklámajándékokra fordított összeg is.

A vállalatok csaknem fele 100 ezer forint alatt, 41 százaléka 100 ezer és félmillió forint között költ. A cégeknek csak 12 százaléka vesz több mint félmillió forintért ajándékot, ami a fele a válság előttinek. Egymillió forint fölötti vásárlást alig több mint tíz cég jelzett, míg 2007-ben még 84 nagyvállalat költött ennyit.

A kreatív ajándék a legemlékezetesebb

Zsivicza Diána, a Lollipop Reklám Kft. marketingvezetője szerint fontos, hogy legyen hasznos és sokáig szem előtt lévő a reklámajándék, ezért érdemes hölgyeknek konyhai eszközöket, férfiaknak szerszámokat ajándékozni. A reklámédesség is nagyon kedvelt, de ezek a meglepetések a céglogóval együtt hamar eltűnnek szem elől. A Lollipop Reklám Kft. nagy kedvencei az egyedi reklámajándékok, mint a magyar paprika, méz, forma tea, nanopad, szappan, sörnyitós papucs. Ezek a különleges ajándékok biztos, hogy megmaradnak minden ügyfél, partner emlékezetében. Kreatívak, egyediek és nem kerülnek többe egy hagyományos boros szettnél – fogalmazott Zsivicza Diána.

Vezetőknek ötletes, beosztottaknak hasznos ajándék

Lonkai Erika szerint ha a cég a felsőbb vezetésnek szánja az ajándékokat, nem érdemes törekedni a drága reklámajándékokra, hiszen jól tudjuk: ezek a termékek nem feltétlenül a csúcsminőséget képviselik. A felsővezetők a számukra szükséges dolgokat meg tudják vásárolni, így inkább több kisebb értékű, de kedves, jópofa terméket, valamint jó minőségű édességet érdemes nekik ajándékozni. A szakember szerint az emblémázást nagyon szolidan, akár a doboz belsejébe rejtve érdemes megoldani, ez a legelegánsabb megoldás. Régen rossz, ha a kapott ajándékot szívesen használná az illető, de a logó elcsúfítja, így az inkább a fiók mélyére kerül, s ezáltal az ajándékozó épp az elérni kívánt hatás ellenkezőjét váltja ki. Amikor pedig az ajándékot a dolgozó kapja, inkább javasolt a hasznos holmi, hiszen ezt nem biztos, hogy az illető meg tudja venni magának.

Háttérbe szorul a kreativitás

Ritka, ha valaki mostanság kreatív megoldásra költ – véli Lonkai Erika. Előfordul, hogy egyedi karácsonyi képeslapot gyártat, ami ki-be hajtogatható, ötletes, de ez a multikra jellemző leginkább. A kreatív ajándékok leginkább az édességgel oldhatók meg: bejgli, gyümölcskenyér, tea, esetleg bor, és mindez a kiegészítőkkel egy szép dobozba helyezve.

A szűkebb forrásokkal rendelkező cégek jobb, ha nem pazarolják el a pénzüket drága csomagolásra, papírszatyorra, amit még emblémázni is szeretnének, költsék a pénzt inkább magára a termékre – javasolja a szakember. A legkisebb pénzű cégeknek jó ötlet lehet a borítékban küldhető apróság pl. a vékony, karácsonyfa alakú fém könyvjelző, vagy kis méretű, papírból készült, de igényes képkeret – tette hozzá.

Szerző: Fogas Krisztina

Forrás: Profession.hu