Manapság rendkívül divatos téma a munkatársak motiválásáról beszélni, ráadásul módszerek, tréningek, könyvek özöne áll rendelkezésre. Mégis úgy látszik, hogy a legtöbb vezető számára még mindig ez a legkeményebb dió. Nekem ez azt mutatja, hogy valami lényeges dolgot nem mondanak el a motivációs trénerek és szakemberek ahhoz, hogy a vezetők többsége ezt jól tudja csinálni.

 

Ezek közül a legfontosabb: alapfeltételei vannak annak, hogy bárkit is motiválni tudj a környezetedben. Igen, itt nemcsak munkatársaidra gondolok, hanem akár kollégáidra, családtagjaidra, barátaidra, elvileg bárkire. Enélkül ugyanis esélyed sincs bárkit is motiválni!

A munkatársak motiválásáról szóló tavaly decemberi tréningemen elég sokat beszéltem róla, hogy saját motiváltságod hiányában esélyed sincs munkatársaidat motiválni. Vagy el tudsz képzelni egy depressziós vezetőt, aki megpróbálja munkatársait felrázni? Vajon mi lesz a végeredmény?

Vagy el tudnád képzelni a Micimackóból Fülest, ahogy másokat próbál meg motiválni?

Engem a hideg is kiráz a gondolatra. Elég, ha csak megszólal, és az embernek elmegy a maradék életkedve. De emberből is ismerek olyat, akivel elég 5 percet beszélni, és utána egész nap az öngyilkosságot fogod fontolgatni, mert olyan reménytelen az élet…

 El tudsz képzelni egy depressziós vezetőt, aki megpróbálja munkatársait felrázni?

Nem véletlen, hogy az ilyen vezető tevékenységének eredménye pont az ellenkezője lesz, azaz munkatársai még azt a kevés motivációjukat is elveszítik, amivel addig rendelkeztek. Magyarul az, hogy hogyan érzed magad a bőrödben, meglehetősen ragadós, így vezetőként nagy a felelősséged. Ha te optimista és lelkes vagy a jövőt illetően, akkor szinte nem is kell senkit motiválnod, mert már ettől is azzá válnak.

A másik nagy kérdés inkább az: hogyan válj motiválttá, ha most nem vagy az?

Máshol már írtam róla, hogy időnként menj el konferenciákra, tréningekre, azaz folyamatosan képezd magad, szerezz új benyomásokat, kerülj képbe iparágad újdonságairól, trendjeiről. Azt látom, ha valakinek ezek hatására jó ötletei támadnak, azzal egy csapásra motiválttá is válik.

A motiváltság és az innováció kéz a kézben járnak egymással, ugyanis az innovatív, kreatív vezetők eleve motiváltak, hiszen egy jó ötletnél semmi sem lelkesít jobban. Ehhez inspirációt kell szerezni, ebben viszont nagyon különbözőek az emberek. Van, aki egy jó konferencián, tréningen kap ihletet és lesznek kiváló ötletei, míg van, aki inkább elvonul a világ zajától egy erdei faházba, és a nyugalom, a csend hozza ki belőle a jó ötleteket.

A jó öreg könyvek

Rendkívül jók inspirációszerzésre a személyiségfejlesztő könyvek, amelyek megtanítanak a pozitív gondolkodásra és negatív érzelmeid uralására, mint pl. “A titok”, Dale Carnegie: Sikerkaluz II., Maxvell Maltz: Pszichokibernetika, továbbá Steven R. Covey, Brian Tracy, L. Ron Hubbard és Napoleon Hill könyvei.

A könyveknek van egy további típusa, amelyek sikersztorikat mutatnak be, sokszor csak egy vállalatét, mint pl. Amazon.com, A Google sztori, A Mcdonald’s birodalom, Üzleti siker Richard Branson módra, és nem utolsó sorban a magyar Graphi-sztori.

Összegezve, munkatársaid motiválásának alapja, hogy te magad, mint a vezetőjük,  motivált légy.

Erre nem születni kell, hanem önmagad fejlesztésével:

konferenciák,

tréningek,

szakkönyvek,

menedzsment-könyvek,

személyiségfejlesztő könyvek

üzleti sikersztori könyvek,

segítségével folyamatosan táplálni kell a tüzet, a lelkesedést, mert az a vezető, aki nem fejleszti magát, az nem igazi vezető.

Kelkó Tamás

www.kelko.hu